Kunta on perusopetuslain 4 mukaisesti velvollinen jrjestmn sen alueella asuville oppivelvollisuusikisille perusopetusta sek oppivelvollisuuden alkamista edeltvn vuonna esiopetusta. Oppilaaksiottoperiaatteet on tarpeen pivitt ajan tasalle.

Tavoitteena on tasata koulujen oppilasmri niin, ett kouluihin saadaan muodostettua mahdollisimman tasasuuruisia opetusryhmi, ja mahdollistaa kunnan eri alueiden oppilaille koulupaikka lhikouluista.

Oppilaaksiotto

Voimassa oleva lainsdnt antaa opetuksen jrjestjille mahdollisuuden itse ptt kouluverkkonsa laajuudesta ja muodosta tietyin reunaehdoin, jotka liittyvt mm. koulukuljetuksiin ja kuljetusten odotusaikoihin.

Lhikoulun osoittaminen

Perusopetuslain 6 :n 2. momentin nojalla kunta osoittaa oppivelvolliselle lhikoulun, jossa perusopetuslain mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielell, jolla kunta on velvollinen opetusta jrjestmn. Perusopetuslain 6 1. momentti edellytt, ett opetus tulee kunnassa jrjest siten, ett oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen jrjestmispaikkojen sijainti sek liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyit. Laki ei edellyt, ett lhikouluksi olisi osoitettava maantieteellisesti lhin koulu. Mys muu asianomaisen lainkohdan asettamat edellytykset tyttv koulu voidaan osoittaa lhikouluksi. Kunta voi mys perustellusta opetuksen jrjestmiseen liittyvst syyst opetuskielt muuttamatta vaihtaa opetuksen jrjestmispaikkaa.

Sivistystoimi tiedottaa vuosittain oppivelvollisuusikn tulevien ikluokan lasten huoltajille oppivelvollisuuden alkamisesta. Samassa yhteydess kerrotaan lhikoulupaikoista ja kouluun ilmoittautumisesta. Oppilaan lhikoulu mrytyy voimassaolevan vestrekisteriin merkityn oppilaan asuinosoitteen perusteella.

Jos oppilas tarvitsee sellaista erityist tukea tai erityisen tuen opetusryhm, joka edellytt poikkeamista lhikoulun mrmisest asuinosoitteen perusteella, voidaan lhikoulu mrt oppilaan tarvitseman erityisen tuen perusteella. Tm lhikoulun osoittaminen valmistellaan moniammatillisessa yhteistyryhmss, asiantuntijalausuntoihin perustuen ja hyvss yhteistyss huoltajan kanssa. Erityist tukea tarvitsevan oppilaan lhikoulun osoittamista koskevan ptksen tuen tarpeen perusteella tekee sivistystoimenjohtaja.

Lhikoulun osoittamisessa huomioidaan ptetyt koulumatkaan liittyvt periaatteet:

Oppilaan koulumatka on mahdollisimman turvallinen ja lyhyt.

a. Oppilaat, joilla on vain yksi koulu mahdollisimman turvallisen ja lyhyen matkan pss kotoa.

b. Oppilaiden koulumatkat ovat olosuhteet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyit.

c. Oppilaan lhikouluksi ei osoiteta koulua, jonne kunnan tulee jrjest koulukuljetus, jos oppilaalle voidaan osoittaa alueen lhempn sijaitseva koulu, johon ei synny kuljetuksen jrjestmisvelvoitetta tai jonne matka on lyhyempi.

d. Mikli lhikouluksi osoitetaan koulu, johon kunnan tulee jrjest koulukuljetus, osoitetaan kouluksi ensisijaisesti koulu, johon kuljetus voidaan jrjest mahdollisimman lyhytt reitti kuljettaen.

Hakumenettely toissijaiseen kouluun

Perusopetuslain 28 :n mukaan oppivelvollinen voi pyrki oppilaaksi mys muuhun kuin kunnan hnelle osoittamaan lhikouluun. Mikli huoltaja ei halua lastaan kunnan osoittamaan lhikouluun, voi lapselle hakea koulupaikkaa toisesta koulusta. Kuhunkin kouluun voidaan ottaa toissijaisia hakijoita vain, mikli koulussa on vapaita oppilaspaikkoja. Kunta voi aina ptt, ett sen jrjestmn opetukseen otetaan ensisijaisesti kunnassa asuvia lapsia. Mainittuihin kouluihin on ensisijaisesti oikeus pst niill oppilailla, joiden lhikouluksi asianomainen koulu on osoitettu. Jos koulussa on tilaa, rehtori voi ottaa oppilaan siihen kouluun, johon huoltajat ovat hakeneet paikkaa lapselleen (ns. toissijainen oppilaaksiotto). Toissijaiseen kouluun hakeutumisen kautta oppilaspaikan saaneiden oppilaiden huoltajat vastaavat itse oppilaan kuljettamisesta ja saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Oppilaaksiotto

Rehtori osoittaa oppilaalle koulupaikan ja tekee oppilaaksiottoptksen. Rehtori voi ns. toissijaisen haun kautta ottaa oppilaita mahdollisesti vapaaksi jneille paikoille, mutta luokan koko ei saa tllin ylitt 28 oppilasta, eik toissijainen oppilaaksiotto saa aiheuttaa uuden opetusryhmn perustamistarvetta. Rehtorin on mys ptst tehdessn otettava huomioon ryhmn tulevien tehostettua ja/tai erityist tukea tarvitsevien oppilaiden mr, joka voi osaltaan vaikuttaa alentavasti tulevan opetusryhmn kokoon.

Kullakin Lapinjrvell asuvalle oppilaalle osoitetaan lhikoulu perusopetuslain mukaisesti ja tehdn oppilaaksiottopts seuraavassa trkeysjrjestyksess:

1. Oppilaat, jotka ilmoittautuvat omaan lhikouluunsa, joka on osoitettu oppilaan vestrekisteritietoihin merkityn voimassaolevan asuinosoitteen perusteella.

2. Oppilaan oppilashuollollinen tilanne.

Oppilas, jolla on terveydentilaan liittyv tai muu erityinen syy.

a. Edellytt aina huoltajan asiasta esittm terveydentilaan liittv lkrin lausuntoa ja muussa erityisess oppilashuollollisessa syyss muuta erittin painavin perustein annettua asiantuntijalausuntoa.

b. Syyn tytyy vaikuttaa suoranaisesti siihen, mik/millainen koulu lapselle soveltuu.

c. Muu erityinen oppilashuollollinen syy on sellainen lapseen kiintesti liittyv seikka, joka est tiettyyn kouluun menemisen. Tllaisesta syyst tulee esitt lkrin- tai muun viranomaisen antama erittin painavin perusteluin puoltama todistus.

3. Koulumatka

Oppilaaksiotto ei saa aiheuttaa uuden perusopetusryhmn muodostumista.

Oppilaan koulumatka on mahdollisimman turvallinen ja lyhyt.

a. Ensin otetaan kouluun ne oppilaat, joilla on vain yksi koulu mahdollisimman turvallisen ja lyhyen matkan pss kotoa.

b. Sen jlkeen otetaan oppilaat kouluun siten, ett oppilaiden koulumatkat ovat olosuhteet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyit.

c. Oppilaaksiottoptst ei tehd kouluun, jonne kunnan tulee jrjest koulukuljetus, jos kunnan alueella sijaitsee lhempn koulu, johon ei synny kuljetuksen jrjestmisvelvoitetta tai jonne kuljetettava matka on lyhyempi.

Toissijaiseen kouluun hakeutumisen kautta oppilaspaikan saaneiden oppilaiden huoltajat vastaavat itse oppilaan kuljettamisesta ja saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.

4. Sisaruusperiaate

Oppilaaksiotto ei saa aiheuttaa uuden perusopetusryhmn muodostumista

a. Oppilaan samassa osoitteessa asuva sisarus ky ao. koulua.

b. Edellytt, ett sisarus on jo oppilaana tss koulussa ptksentekohetkell

c. Sisarusperustetta ei sovelleta, jos

i. sisarus on erityisen tuen ptksell sijoitettu ao. kouluun.

ii. sisarus on hakemuksesta toissijaisessa koulussa.

iii. sisarus on ptksentekohetkell koulun ylimmll vuosiluokalla

Oppilaaksiottoa koskevat ptkset tehdn niiden vuosiluokkien ajaksi, joita asianomaisessa koulussa opetetaan. Mikli Lapinjrvell vakituisesti asuva oppilas muuttaa Lapinjrven sisll lhemmksi toista koulua, hnell on oikeus jatkaa opintojaan nykyisess koulussa niiden vuosiluokkien ajan kuin oppilaaksiottopts on tehty edellytten, ett huoltaja vastaa koulukuljetuksista ja saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Oppilaan muuttaessa pois Lapinjrvelt kesken lukuvuoden hnell on oikeus kyd lukuvuoden loppuun siin koulussa, jota hn muuttohetkell ky edellytten, ett huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta ja saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Muissa kunnissa asuvat oppilaat voidaan ottaa oppilaaksi toissijaisella ptksell, mikli tilaa on edellytten, ett huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta ja saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Esiopetuksessa sovelletaan samoja oppilaaksiottoperiaatteita kuin perusopetuksessa. Otettaessa ja siirrettess oppilaita erityisen tuen ryhmiin sovelletaan yksilllist harkintaa perusopetuslain edellyttmll tavalla oppilaan yksilllinen tuen tarve huomioiden.